Talossa asustaa hyvä henki - Otto Tarrimaan tarina
“Tiurahovissa vallitsee majoittuvan väen kesken hyvä, usein tiiviskin tunnelma. Savotta-aikaan tukkijätkät saapuivat päivän töistään, saivat vatsansa täyteen ja hiet irtosivat lopullisesti saunan löylyissä. Talon töistä ei tarvinnut välittää, sillä emäntä apulaisineen valmisti ruuat ja talonmies lämmitti tuvat ja saunan. Ikänsä tukkimiehen töitä paiskinut Otto Tarrimaa jäi työvuosien kertyessä ja voimien vähetessä hoitamaan Tiurahovin talonmiehen tehtäviä. Yhtenä syksyisenä päivänä, kun miehet palasivat metsätöistä, Otto löytyi hengettömänä lavitsaltaan. Vain maallinen majansa lepäsi kesken jääneillä päivänokosilla. Hevosreellä tai muulla kulkupelillä hänet kuljetettiin asianmukaisin menoin siunattavaksi ja haudattavaksi.
Vaan lappilaisen uskomuksen mukaan vainajan henki saattaakin jäädä liikuskelemaan tutuissa paikoissa. Valvomassa, että kaikki on hyvin ja hyvä tunnelma säilyy. Tarrimaan Otto on Tiurahovin hyvä henki, haltia. Sattumoisin joku saattaa hänen hiljaisen kulkunsa havaita, milloin lämpiminä, milloin kylminä tuulahduksina. Joskus narahtaa lattian lankku, toisinaan kiuas kihahtaa kutsuvasti tyhjään saunaan astuessa. Otto on lämmittänyt saunan väen tulla. Hyvä Otto!”
Tiurahovin ison tuvan seinällä on piirroskuva Otosta.
Mikä on savottakämppä tai savottapirtti ?
Savottapirtti on savotan lyhytaikaiseen työväen majoitukseen tarkoitettu asuintila, johon kuului lavereilla varustettu pirtti, keittiö ja kuivaushuone. Keittiön ja pirtin välistä tarjoiluaukkoa sanottiin elämänluukuksi, työnjohdon erillistä osaa rakennuksesta puolestaan teräväksi pääksi. Savotan naispuolisella keittiöhenkilökunnalla oli oma tilansa, jonne muilla ei ollut pääsyä ilman lupaa. Pirtin rakennusaineena on käytetty savotan tuottamia tukkipuita, joista on rakennettu yksinkertainen lovettu puukehikko kuten hirsitaloissa. Lämpö pirttiin on saatu puukamiinasta.
Muonion seudun saamelaisperheiden tarinaa
Nutti Anund Larsson Sarri (Anundi) syntyi vuonna 1774 tai 1775 poronhoitoa harjoittavaan saamelaisperheeseen Ruotsin Jukkasjärvellä. Hän muutti nuorena miehenä Pajalan ja Kolarin alueelle ja meni vuonna 1794 Pajalan kirkossa naimisiin Ingrid Pehrsdotter Suikin kanssa. Ingrid, jota arkisessa kielenkäytössä kutsuttiin Ingaksi, oli syntynyt Kolarissa vuonna 1770. Anundia kutsuttiin kirkonkirjoissa metsäsaamelaiseksi, mikä kertoo siitä, että perhe paimensi ympärivuotisesti poroja metsissä ja aivan metsien läheisyydessä sijaitsevilla tuntureilla. – Tunturisaamelaiset jutivat sisämaasta ja metsäalueilta Norjan rannikolle ja tuntureille, ja takaisin.
Lähteistä ei käy ilmi, missä päin Anundin ja Ingan porolaitumet sijaitsivat, mutta niiden voidaan päätellä olleen samalla alueella, jolla heidän tyttärensä ja vävynsä myöhemmin hoitivat poroja. Alue sijaitsi nykyisen Muonion kunnan eteläisessä osassa ulottuen myös Kittilän ja Kolarin puolelle. Sen eteläpuolella sijaitsivat Suikkien laidunalueet, mutta aikaisemmin Suikkien laidunmaat saattoivat ulottua vielä kauemmaksi pohjoiseen. Oletettavasti Anund Sarri pääsi hyödyntämään näitä alueita Ingrid Suikin kanssa solmimansa avioliiton myötä.
Samuli Paulaharjun mukaan Anundi tunnettiin koko Lapinmaan rikkaimpana miehenä. Häntä kuvaillaan pienikasvuiseksi, paksuksi ja vaaleanvereväksi käppänäksi. Hänellä oli suuri määrä poroja ja tapana kerskailla, että hänellä on niin paljon poroja, etteivät sen enempää hukat kuin varkaatkaan kykene niitä hävittämään. Kuivattua poronlihaa säilytettiin tavallisesti pitkin erämaita kantojen nenään rakennetuissa niliaitoissa, mutta Anundilla oli aitoissa niin runsaasti lihaa, että sitä pääsi mätänemäänkin.
Anundilla ja Ingalla oli neljä aikuiseksi varttunutta tytärtä: vuonna 1796 syntynyt Margreta (Greta, Kreeta), vuonna 1798 tai 1799 syntynyt Brita Christina (Brita Stina, Stiina), vuonna 1802 syntynyt Anna Catharina (Anna Kaisa) ja vuonna 1810 syntynyt Catharina (Kaisa). Anundin pororikkauksien takia Sarrin tyttäret olivat todennäköisesti houkuttelevia puolisoehdokkaita, ja varsinkin miehille, jotka halusivat poropaimeniksi. Tyttäret menivätkin naimisiin paimentolaisporomiesten kanssa, ja kaikilla neljällä avioparilla oli lujat siteet Muonioon. Kreetan aviomies oli Hendric Jönsson Vasara ja Kaisan mies Anders Olofsson Nutti. Molemmat olivat kotoisin Enontekiön Suonttavaarasta ja lisäksi läheistä sukua keskenään. Hendric oli Anders Nutin isän nuorempi velipuoli, joten Hendric oli Andersin setä.
Stiina meni avioon Kerässiepistä kotoisin olleen Matts Olofsson Siepin eli Taskis-Matin kanssa. Kerässieppi kuului tuolloin Enontekiön kuntaan, mistä saattaa johtua perimätieto, jonka mukaan Taskis-Matti oli tullut Hetasta (Paulaharju). Anna Kaisa oli naimisissa Eric Knutsson Vettaisen kanssa. Tämän poronhoitoa harjoittaneet vanhemmat olivat muuttaneet Ruotsin Ylikainuusta (Överkalix)
Kaisa ja Antti päättivät ryhtyä uudisasukkaiksi Kaisan kotiseudulle. He asettuivat asumaan pienen Tiurajärven rannalle Muonion kaakkoisosaan. Sieltä ei ollut pitkä matka Kaisan sisarten luokse, koska näiden käyttämät porojen vaellusreitit sijaitsivat lähellä. Suunnilleen samoihin aikoihin Stiina ja Matti pystyttivät pienen mökin Salmijärven rannalle. Kreetan ja Heaikan kotapaikka sijaitsi Äkäsjärven rannalla, ja Anna Kaisalla ja Erkillä saattoi olla kotapaikka Reponiemen lähistöllä Muonionjoen rantatörmällä. Siskosten isä Anund Larsson Sarri kuoli pian tämän jälkeen Tiurajärvellä. Se että hänen kuolinpaikkansa on nimenomaan Tiurajärvi, liittyy ilmeisesti hänen tyttäreensä Kaisaan. Anund asui sairaana vanhuksena Kaisan ja Antin luona tai Anundilla ja Ingalla oli kotapaikka Tiurajärven rannalla, minkä takia Kaisa ja Anders olivat asettuneet asumaan samalle paikalle.
Saamelaissuvuissa yleensä noudatetun tavan mukaan perheen nuorin huolehtii isästään ja äidistään heidän vanhoina päivinään ja ottaa haltuunsa vanhempien talon tai poroelon. Molemmat selitykset siitä, miksi Anund kuoli juuri Tiurajärvellä, ovat yhteneviä tämän perinteen kanssa. Muutettuaan Tiurajärvelle Antti ja Kaisa saivat ainakin kolme lasta Turtolassa syntyneiden lisäksi, Johan Olofin (1843), Fredrik Gustafin (1846) ja Brita Marian (1849). Millaiseksi elämä Tiurajärvellä sitten muotoutui? Paulaharju kirjoittaa, että Antti rukka joutui luopumaan talostaan ja pojat paimentamaan paikkakunnalla pysyvästi asuvan väestön poroja. Antti ei kuitenkaan joutunut luopumaan talostaan, vaan niin joutuivat tekemään Kaisa ja lapset. Antti kuoli 7. tammikuuta 1852, ja vuoden 1850 manttaaliluettelon mukaan Antti ja Kaisa asuivat edelleen Tiurajärvellä. Jos perhe joutui muuttamaan pois talostaan Antin vielä eläessä, sen on täytynyt tapahtua vuonna 1851.
Antin kuolema merkitsi murhenäytelmää Kaisalle ja lapsille. Heidän vanhin poikansa oli kuollut nelivuotiaana. Tiettävästi heille oli syntynyt myös Johan Mathias -niminen poika, joka oli vuonna 1849 haudattu Kolarin hautausmaalle. Vajaa vuosi Antti-isän kuoleman jälkeen kuoli heidän poikansa Anders Wilhelm. Hän paleltui kuoliaaksi vähän ennen joulua 14-vuotiaana, eikä mistään löytynyt selitystä, miksi niin tapahtui ja miten. Voi olla, että hän oli ollut paimentamassa muiden poroja, kuten Paulaharju on kertonut. Oli varsin tavallista, että myös Anders Wilhelmiä nuoremmat lapset paimensivat poroja.
Kaisan ja lasten joutuessa muuttamaan Tiurajärveltä heidän pelastuksenaan olivat sukulaiset: Kaisa asui monen vuoden ajan siskontyttärensä Brita Kaisa Vasaran ja hänen miehensä Anders Suikin luona. Ensi alkuun myös kaksi nuorinta elossa olevaa lasta asuivat yhdessä hänen kanssaan. Elämänsä loppuajat Kaisa asui toisen sisarentyttärensä, Stiina ja Matti Salmijärven tyttären Brita-Marian, talossa Nivunkijärvellä.
Samanismi, noitarummut ja seidat
Saamelaisten perinteinen elämäntapa merkitsi muiden alkuperäiskansojen tavoin elämistä osana luontoa; ihminen ei ollut luonnosta erillään vaan osa sitä. Todellisuus miellettiin sekä näkyväksi aineelliseksi että näkymättömäksi henkiseksi ulottuvuudeksi. Ensin mainittu oli arkipäivän todellisuutta, ja jälkimmäisessä asui henkiä ja erinäisiä jumalolentoja. Samaani (noaidi) pystyi pääsemään yhteyteen henkien maailman kanssa ja hakemaan sieltä apua mm. sairauteen ja hedelmättömyyteen – mutta myös poro-onnea.
Samaani käytti toiseen maailmaan päästäkseen apuna noitarumpua, jota löi vasaralla, ja joikasi. Siten samaani vajosi transsiin ja kykeni matkaamaan toiseen maailmaan. Rumpua voitiin käyttää apuna myös ennustamisessa. Rumpukalvossa oli kuvioita, jotka esittivät näkyvän ja näkymättömän maailman erilaisia tunnusmerkkejä, symboleja. Rumpukalvon muoto ja symbolit vaihtelivat aikakauden ja paikan mukaan. Vanhimmissa säilyneissä rummuissa (1100 jKr.) on hyvin vähän symboleja, kun taas myöhempien rumpujen (1600–1700) kuviointi on huomattavasti runsaampaa, ja niissä on myös kristinuskon tunnusmerkkejä, kuten Marian symboli ja kirkkorakennusten kuvia.
Yhteyttä henki- ja jumalmaailmaan voitiin pitää myös tuomalla uhrikiville, eli seidoille, uhrilahjoja. Seita saattoi olla yhden perheen käytössä, mutta oli seitoja, joita käytti kokonainen lapinkylä (siida) tai kyläyhteisö. Uhrilahjojen antamisella haluttiin saada menestystä, vaurautta, hyvä sosiaalinen elämä ilman kateutta ja panettelua ja myös poro- ja kalaonnea. Seidat olivat tavallisesti kiviä tai kallioita, mutta ne saattoivat olla myös puusta veistettyjä paaluja. Kaikki saamelaismiehet uhrasivat, joten se ei ollut pelkästään samaanien eli noaidien tehtävä. Suuret yhteiset uhraukset tehtiin kuitenkin
Vanhoja uskomuksia
Samaani määräsi uhrattavien porojen määrän, ja poronliha keitettiin ja syötiin uhripaikalla tiettyjen rituaalien mukaisesti. Suurin osa samaaneista oli miehiä, mutta myös naisia on ollut jonkin verran. Venäjän puolella kerrotaan olleen muutamia naispuolisia noaideja, jotka keskittyivät kuitenkin lähinnä parantamiseen. Monilta paikkakunnilta on kantautunut tietoja uskontoon liittyvistä naisiin kohdistuneista tabuista (naisilta kielletty): pyhät karhunpeijaiset ja niitä koskeva kultti, kodan tai laavun tulisijan takana oleva alue (boassjon), suurten uhripaikkojen ympärillä sijaitseva pyhä alue ja itse noitarumpu.
Muutamat näistä tiedoista ovat peräisin suhteellisen myöhäisestä luulajansaamenkielisestä ja eteläsaamenkielisestä perinneaineistosta 1800- ja 1900-luvuilta. Viimeiset samaanit toimivat täällä 1800-luvun alkupuolella. Kivipaasien ja kivien alle menneinä aikoina piilotettuja rumpuja saattaa silloin tällöin löytyä vielä tänäkin päivänä. Vaikka vanha saamelaisuskonto eri vivahteineen onkin kadonnut, vanhoja uskomuksia ja tapoja elää edelleen. Monien saamelaisten elämään kuuluu vielä nykyäänkin luonnollisena osana muun muassa luonnon kunnioittaminen ja luvan kysyminen, kun halutaan asettua asumaan uuteen paikkaan tai yöpyä siinä sekä usko parantumiseen, kiroukseen, aaveisiin, maahisiin ja ennusmerkkeihin. Enimmäkseen saamelaiset kuuluvat luterilaiseen kirkkoon, kolttasaamelaiset ortodoksiseen. Kristillinen vaikutus Saamelaiset joutuivat kosketuksiin kristinuskon kanssa jo katolisena aikana. Keskiaikaisia kirkkoja rakennettiin ennen kaikkea rannikolle, missä asui väkiluvultaan suurin ei-saamelainen väestö.
Kolarin ja Muonion saamelaisten uskosta ja uskomuksista
⦁ alueen seidat ja uhripaikat
Seidoille annetut uhrilahjat näyttävät olleen rituaali, joka säilyi vanhassa saamelaisuskonnossa ajallisesti pisimpään. Muoniossa tunnetaan 12 uhripaikkaa, ja onkin syytä olettaa, että paikalliset saamelaiset käyttivät 1800-luvulla niistä ainakin muutamaa. Varmaa tietoa asiasta ei kuitenkaan ole. Useat seidat sijaitsevat saamelaisten asuinpaikkojen tai vaellusreittien läheisyydessä.
Muonion eteläosassa sijaitsee Pakasaivon rotkojärvi, lähellä Suikin suvun asuinpaikkaa Pakajärvellä. Saamelaiset ovat pitäneet saivojärviä pyhinä muun muassa niiden kaksoispohjan takia. Pohjan alla asuvat saivon asukkaat, eli vesikansa, joka viettää samankaltaista elämää kuin saamelaiset. Nykyisin Pakasaivon rantatörmälle johtaa paikoitusalueelta polku, ja erittäin jyrkälle ja korkealle rantakalliolle on rakennettu portaat ja näköalatasanteita. Paikoitusalueelle on pystytetty saivosta kertova opastetaulu.
Muutamaa kilometriä ennen Pakasaivoa sijaitsee suuri litteähkö seitakivi, Kirkkopahta, jonka uskotaan olleen Suikkien seita. Kunnan itäosasta löytyy Pakasaivoa hieman pienempi ja loivarantaisempi saivojärvi, Äkässaivo, jonka rannan suurta kalliomuodostelmaa on käytetty seitana. Nykypäivinä alueelle on rakennettu retkeilypolkuja ja opastetauluja, joissa kerrotaan Äkässaivosta ja saamelaisesta samanismista. Äkässaivon seitaa ovat saattaneet käyttää sekä Suikin suku että Sarrin perhe. Kunnan länsiosassa Saijavaarassa aivan Muonionjoen tuntumassa olevaa seitaa ympäröivät lukuisat pienehköt kivet. Mahdollisesta seitaa on käyttänyt Vettaisen perhe, joka on asunut vaaran läheisyydessä. Äkäsjärveltä löytyy seita, jota oletettavasti on käyttänyt Vanhan Vasaran perhekunta. Kivi sijaitsee kukkulalla järven kaakkoispuolella. Helpoiten kiven löytää seuraamalla Äkäsmyllyn luota lähtevää polkua. Uhripaikalle on noin kolmen kilometrin matka.
Vanha Vasara on hyvä esimerkki siitä, kuinka saamelaiset saattoivat olla samaan aikaan mukana kahdessa uskonnollisessa järjestelmässä. Hendric (Heaikka) Vasara, hänen vaimonsa Margareta Sarri ja heidän kaikki yhdeksän lastaan on kastettu kristillisessä kirkossa. Kaste oli tärkeä toimitus, joka haluttiin järjestää mahdollisimman pian lapsen syntymän jälkeen, ja monet lapset kastettiin tuolloin noin kuukauden ikäisenä. Kristillisistä tavoista oli tullut tärkeä osa saamelaisten elämää. On vaikea tietää, kuinka suuressa määrin tämä johtui rituaalien noudattamatta jättämisen aiheuttamasta rangaistuksen uhasta.
Porosaamelaisten ei ollut aina mitenkään helppoa käydä juuri sen seurakunnan kirkossa, jossa he olivat kirjoilla, joten poroja laiduntaessaan he kävivät naapuripitäjien kirkoissa. Kotiseurakunnan papin oli määrä saada tieto siitä, että he olivat käyneet jumalanpalveluksessa jossakin toisessa seurakunnassa. Siksipä naapuriseurakunnan pappi kirjoitti todistuksen, jonka saamelaiset saivat mukaansa omalle papille vietäväksi. Hendric Vasaran perhe kävi jumalanpalveluksessa sekä Pajalassa että Kittilässä vaeltaessaan porojen kanssa näissä pitäjissä. – Aviopari kävi siellä myös ehtoollisella. – Kittilän pappi Nordberg kirjoittaa, että heidän kristinuskon tietämyksensä oli vaatimatonta ja että he olivat viettäneet nuhteetonta elämää. Ilmaisu vaatimaton kristinuskon tietämys oli vakiintunut, ja se voitaneen nykyään tulkita, että heillä oli vähän tai jonkin verran tietoa kristinopista.
Vanha Vasara osallistui myös kristillisiin rukousseuroihin. Ainakin Paulaharju kertoo tapaamisesta, jossa Vasara kiusoitteli pastori Cajanusta. Kristityt eivät kuitenkaan olleet aivan varmoja siitä, oliko Vasara oikea kristitty, koska he tulivat sitä ihan tiedustelemaan. Na, on minulla puolikolmatta uskoa, äijä sanoi. Mitä sie sitten uskot? kristityt kysyivät. Naa, mie uskon vaphaasti ja vakhaasti, että Jumala on minut luonut, ja sen mie uskon täyvellisesti, että se äiti on minut synnyttänyt, joka minut on imettänytkin, mutta sen mie uskon vain puolittain, että se mies, jota sanotaan minun isäkseni, on minut siittänyt.
Vanha Vasara oli tietäjä ja loitsija
Paulaharju kertoo edelleen, että Heaikka, eli Vanha Vasara, oli tietäjä ja loitsija niin kuin muutkin vanhat lapinäijät. Peskin povessa, kaulassaan, hän kantoi aina pussia, jossa oli tulukset sekä eläväähopeaa linnunkynässä, rautanaula, toppineula ja poronkoparasta, poron etujalan pikkukynnestä, otettu pikku luu. Niitä hän tarvitsi korttojen karkottamisessa ja kaikenlaisessa taikojen tekemisessä. Joskus ukko vei kavereitaan hautausmaalle katsomaan, kuinka kirkkomaankansaa nostetaan, ja kun äijä viittoi kädellään ja supisi jotakin, niin väkeä nousi haudoista kuin sääskiä. Kun Heaikka viittasi kädellään uudelleen, koko kansa vaipui takaisin hautoihinsa.
Vaikka kaikki joikaaminen ei liittynyt samanismiin, kirkon miehet tuomitsivat joikaamisen ankarasti ja leimasivat sen syntiseksi aivan kuten uhrikivet ja rummutkin. Yleensä myös kristityt saamelaiset suhtautuivat tuomitsevasti joikaamiseen. Siksipä se yritettiin salata. Useimmat saamelaiset joikasivat vain ollessaan yksikseen luonnon helmassa tai juovuksissa. Paulaharjun mukaan sekä Vanhalla Vasaralla että hänen vaimollaan oli tapana joikata, kun he olivat päässeet väkevien makuun. " Kreeta-muori joikasi: Puoras Puornanen paarne, joi joi joi joi joi Vellan neijanen neita, jei jei jei jei jei jee! Ja Vanha Vasara: Ramppa-Vuollo, uoo, Ramppa-Vuollo, uoo!" (Paulaharju 1922:65)
Myös Vanhan Vasaran appi, Anund Sarri, osasi vanhoja samaanin (noaidin) taitoja. Paulaharju kertoo ajasta, jolloin hirveä pororutto oli tappaa alueen kaikki porot. Pororutto lensi kuin punainen lintu, kuin kuukkeli, joka istui vuorotellen porotokan jokaisen poron sarvissa. Se kaatoi poron toisensa jälkeen, ja monet menettivät koko porokarjan. Anundin ukko tiesi kuitenkin, millä tavalla hänen tuli toimia pelastaakseen poronsa. Hän teurasti poron, johon rutto oli iskenyt ensimmäisenä, työnsi puukon poron kaulaan ja leikkasi rintakehän auki. Sitten hän veti suolet ulos, heitti ne tervaspuusta tehtyyn nuotioon ja poltti tuhkaksi. Sen jälkeen Anundin porot saivat olla turvassa rutolta.
Tiurajärvelläkö kummittelee?
Paulaharju kirjoittaa myös, että Vasaran ja Sarrin kaltaisten kauan aikaa sitten kuolleiden vanhojen saamelaisten entisillä asuinpaikoilla kummittelee. "Anundi oli ollut koko velho mieheksi. Tiurajärvellä kuoli ja sieltä tuotiin maahan. Setäni oli tuohuksella yöllä, lähti aamupuolella asunnolleen, valkee paloi nuotiossa. Kuulee ukko valituksen, valitus ei lakkaa. Suuri musta lintu, niin kuin kokko tulee pitkin jokea ihminen kynsissä. Istuu kokko hongan latvaan ja alkaa kaivaa syäntä ihmiseltä. Teki sitten setä heinää päivällä. Vene tulee ja siinä on suuri arkku. Se oli Anundin ruumis siinä. Se oli Anundin ollut suuri porojumala. Ei sillä ollut yhtään poikaa, tyttäriä vain." (Paulaharju, Kalske 2000:21)
Veren pysäyttäjä ja parantaja
1800-luvulla syntynyt Pekka Sieppi (Nils Peter Sieppi) oli pieni ja tumma mies, kotoisin Kerässiepistä. Vaimona hänellä oli Vettaisen tytär ja heillä yhteinen poika. He asuivat Venejärvellä. Pekalla oli sellaisia kykyjä, joita ei muilla ollut. Hän osasi muun muassa pysäyttää veren, ja ihotaudit ja hammassäryt hän paransi. Pekka tiesi myös, mihin ihmisten kotieläimet olivat hävinneet. Ristivuoman tiellä oli erikoinen, seitsenhaarainen puu, jonka luokse Pekka meni taikojaan tekemään. Kierrettyään puun seitsemän kertaa vasta- ja myötäpäivään hän kuunteli puun tyvellä, ja hetken päästä hän osasi kertoa, mihin eläimet olivat kadonneet. Puusta Pekka sanoi, että jos joku sitä yrittää katkaista, siinä katkeaa seitsemän sahaa, eikä se kaadu sittenkään. Ihmiskäsi sitä ei pysty kaatamaan – kuten ei kaatanutkaan: Mauri-myrsky katkaisi sen 1980-luvulla paljon jälkeen Pekan kuoleman.
Lääkärit eivät saaneet puhistumaan tytärtä. Siinä oli semmoinen kohelma, että kerrassaan nahka lähti kasvoista ja selästä. Lääkärit Torniossa ja Oulussa ja Helsingissä yrittivät parantaa, mutta eivät saaneet. Mutta Siepin Pekka sanoi: ’Hm, tuon verran ne ymmärtää puhistaa pitaalista.’ Ja Pekka vei tytön Tinkavaaran taakse Vaarakaltiolle ja otti sammalta ja kääri tytön niihin. Pani tytön silmilleen, kasvot alle käsin maata sammalien päälle ja pesi kauheasti kallion veellä, pesi monta kertaa. Ja tyttö tuli terveeksi. Kaltion vesi tulee Tinkavaaran alta, ja se on kaiken talvenkin sulana. " (Paulaharju, Kalske 2000: 40)
Tarinoita
MAAHIAINEN VAIHTAA LAPPALAISLAPSEN
Muoniossa asui pienessä lapinkodassa Priita-Kaisa-niminen vaimo miehensä Antin kanssa. Heillä oli paljon lapsia; nuorin oli vasta vajaan vuoden vanha. Sattui sitten kerran, kun Antti oli poissa kotoa, että Priita-Kaisan täytyi mennä kahden vanhimman tyttärensä kanssa porotokkaa kääntämään, sillä porot pakkasivat hajoamaan. Täksi ajaksi täytyi Priita-Kaisan jättää lapset yksin kotaan. Pienimmän lapsen hän laittoi huolellisesti kompsiaan ja ennen lähtöä siunasi: "Jeesus siunaa lastani. Varjele meitä peoilta, pahansuovilta ihmisiltä ja kaikilta valkean (tulen) vaaroilta." Sitten hän lähti. Ei Priita-Kaisa kauan viipynyt porojen kääntämisessä, hän sai kohta palata takasin kotaansa. Kun hän tuli kotansa edustalle, kuuli hän kodasta outoa, kummallista kimakkaa lapsen itkua. Paha aavistus valtasi Priita-Kaisan mielen. Hän meni nopeasti sisälle. Kauhistuneena hän seisoi kompsian edessä: Lapsi oli vaihdettu! Maahiainen oli vienyt pois hänen hyvän lapsensa ja jättänyt sijalle oman "parkusan" pehmeän lapsensa. Priita-Kaisa parka oli aivan toivoton. Hän valitti: "Voi minua, ku en käskeny varjella Maahiaisilta!" Ei voinut Priita-Kaisa muuta kuin alkaa tyynnyttelemään, vaikkaki kylmäkiskoisesti alinommaa märtäävää ja rapastelevaa, inhottavan näköistä lasta. Ruokaa hän ei kyllä antanut, eikä antaisi, vaikka miten kävisi, niin hän oli päättänyt – Seuraavana aamuna kantoi Priita-Kaisa lapsen kompsiassa ulos kodan eteen. Hän oli päättänyt tehdä kaiken, mitä voi, että Maahiainen toisi hänen lapsensa pois.
Hän otti vitsan käteensä, vitsa oli yksivuotisesta paijunvesasta. Sitten hän piirsi vitsan tyvipäällä ristin maahan ja sanoi: "Jeesus Kristus varjelkhoon minun lastani Maahiaisen maan tykönä, ja pane se pirun enkeli tuohmaan minun lapseni poijes, sillä mie olen sen Jeesuksen Kristuksen nimheen Muonion papile kastattanu!" Tämän jälkeen hän löi kompsiassa olevaa lasta kolme kertaa; käsiin, jalkoihin, selkään ja päähän samalla vitsalla ja sanoi: " Mene pois Maahiaisen, pirun piian äppö! En mie huoli sinua, mie tartten saaja omani." Lapsi alkoi kauheasti rääkkymään. Priita-Kaisa alkoi nyt huutelemaan maahiaiselle kaikenlaisia haukkumanimiä ym. Sillä hän oli varma siitä, että Maahiainen piileskeli hyvinkin lähellä seuraten hänen touhujaan. "Kuule nyt maahiais-nakku, peikon naasko, pirun pikasutti, kunka sinun kläppisti itkee! Eikö sulla häpeämättömällä lurjuksella tule armo? Tuo pois, sen letkare, minun Jeesuksen Ristuksen nimheen kastettu lapsi ja vie pois tuo sinun ryöttö ja ilkeä kläppi-vetkale. Jos et tuo minun lastani, niin mie panen tuon Tiusajärveen." (Tiurajärvi) Sitten hän vei lapsi-kompsian kotaan ja lähti itse toisten lasten kanssa metsään hihtaen samalla myös poroja, niin kuin hänen oli tavallista. Kun hän vähän ajan perästä tuli takaisin ja meni katsomaan lapsi-kompsiota, huudahti hän riemastuneena: "Minun paarna." Sillä kompsiassa oli Priita-Kaisan oma lapsi. Sitten hän teki ristinmerkin lapseen kädellään ja sanoi: "Jeesus siunaa lastani! Kiitetty ole Jumala, kun annoit mulle takaisin hyvän lapseni." Ja Priita-Kaisa hyppeli ilosta, lapsi sylissä ja joikasi: 81"Minun paarna, kaunis paar-na! Ei ole koskaan paha paarna. Maahiainen meinas viiä minun hyvän pikku paarnani. Keijuta, keijuta, keijun, keijuu-uu." Illalla kun Priita-Kaisa meni porontaljalle nukkumaan ja alkoi juuri mennä "horthoon", aukeni kodan ovi ja sisälle kurkisti pieni, suurikäsinen vaimo ja sanoi: "Mie olen Maahisen emäntä, jonka lasta sie olet rääkäny." Sitten vaimo sylkäisi kotaan ja jatkoi: "Thyi senthään, ku sie viittit minun lapsele niin paha olla! Kyllä se vain semmonen on ko sinunki lapsesi. Mie piin sinun lasta ku ommaani. Mutta jos kolme päivää olis keriny kulua, niin kyllä mie olisin sulle näyttäny! Et olisi saanu lastasti sinä ilmoisna ikänä!" "Älä hauku, naara! Miksi koskit minun lapsheeni? Vasta mie pahoin piän, jos toisen kerran vaihetat", huusi Priita-Kaisa, mutta samassa Maahiainen jo katosi. Sen koomin ei Maahiainen koskenut Priita-Kaisan lapsiin.( Mimmi Utterström, Kalske 2000: 59– 61)
HAKOVUOTEELLA
Muoniolainen Vasara-äijä kulki pyynnissä. Ilta hämärsi. Piti laittaa yöasento, rakentaa nuotio. Sen loisteessa ukko mukelteli einepalaansa. Tuuli tohisi, yltyvän tuntui. Sen kun. Äijä sulki kontin, kellahti haoille ja samassa siemasi unen. Äkkiä luomet rupesivat räpyttelemään, sillä kuulosti, kuin olisi ääni jostakin äyskäissyt: – Siirry pois! Vanha mies tarvitsee makuupaikkasi! Vasara-äijä kokistautui, siristeli silmiään, höristeli korviaan. Ei näy mitään. Ei kuulunut. No, tuulen puhketta kylläkin, mutta välipä sille. Ruumis laskeutui jälleen lakoon. Silmälaudat lupsahtivat. Nenä alkoi tuhista ja kurkku urista. Vaan äkistipä taas äijä kavahti, nyt istualleen ihan. Silmät harillaan pälyilivät. Ei ukko ollut uneksinut, mutta jälleen karjaisun kuullut: – Siirry pois ja hopusti sittenkin! Vanha mies tarvitsee makuupaikkasi! Samassa tuuli ulahti. Vierellä komottava honka rusahti. Häthätää ehti mies loikata sivuun, kun puu pahasti parkaisi ja rojahti maahan. Makuuhavut pelmahtivat. Nuotiosta roiskahtivat kipunat, tuprahtivat tulipuut. "Vanha mies" pötkistyi hakovuoteelle. Vasara-äijä sai lähteä kalppimaan yöasennoltaan. Vaan varjeltuipa henkiriepu. (K. J. Aiheet T. I. Itkosen teoksesta Suomen lappalaiset)